Zakelijk social media gebruik – Do’s & Don’ts
Zakelijk social media gebruik – Do’s & Don’ts
Social media is een vorm van communicatie die tegenwoordig onmisbaar is in het dagelijks leven van consumenten. Dat zorgt ervoor dat het juist ook heel erg interessant is voor bedrijven om actief aanwezig te zijn op social media om een band te creëren met de doelgroep, om je naamsbekendheid te vergroten of om zelfs je product te verkopen. Er zijn haast oneindig veel mogelijkheden voor zakelijk social media gebruik en bedrijven zien dat ook in. Desondanks zijn er nog genoeg bedrijven die er nog steeds niet in geloven, het zien als een trend of gewoon van de oude stempel zijn. Maar hoe moet je het dan wel aanpakken? Dat is een goede vraag en daarom hebben wij 8 do’s and don’ts op het gebied van zakelijk social media gebruik samengesteld.
Do's
1. Zorg ervoor dat de zakelijke profielen die je hebt op verschillende social media kanalen volledig zijn en op elkaar aansluiten.
Het is voor de consument belangrijk dat ze de benodigde informatie altijd kunnen vinden wanneer ze op jouw profiel kijken, of dat nu op Instagram, Facebook of LinkedIn is. Je kan maar een bepaald aantal gegevens kwijt, dus wees selectief in wat je wilt overbrengen in je biografie. Wanneer je het lastig vindt om die selectie te maken, is het goed om voor jezelf te bedenken welke gegevens voor jou interessant zijn vanuit je eigen consumenten opzicht. Bedenk daarnaast ook welke informatie relevant is voor welk kanaal en zorg dat het op elkaar aansluit.
2. Post relevante content
Dat klinkt natuurlijk heel erg logisch, maar wij zien vaak genoeg dat er bedrijven zijn die content posten die niet eens zo zeer toegevoegde waarde hebben voor wat zij doen. Denk daarom altijd goed na wat je wilt overbrengen, hoe je het vertelt, wat de toegevoegde waarde is van de content en wanneer je het post.
3. Probeer zo consistent mogelijk te zijn in de visuele uiting van je content
Ten eerste is het van belang dat je altijd het juiste beeldmateriaal bij je content gebruikt. Beeld pakt nou eenmaal sneller de aandacht dan een stuk tekst, ongeacht welk platform je gebruikt. Om ervoor te zorgen dat je een consistente uitstraling hebt op je social media is het mogelijk om hiervoor verschillende formats te creëren. Dit kun je doen aan de hand van diverse tools, bijvoorbeeld met Canva of maak je eigen formats met InDesign.
4. Match het juiste kanaal met de juiste content
Er zijn een hele hoop soorten social media platforms, de bekendste zijn onder andere Facebook, Instagram en LinkedIn. Zij hebben ieder een eigen doelgroep en een eigen doel. Het is daarom verstandig om te weten wat voor soort content je plaatst op welk kanaal. Doe er een klein onderzoek naar en vraag wat voor content je volgers graag willen zien. Op die manier kom jij erachter wat het meest effectief is en creëer je ook nog eens goede interactie. Double win!
Dont's
1. Wees geen spammer
Het is goed om actief bezig en aanwezig te zijn op verschillende kanalen. Echter is het erg belangrijk om altijd te onthouden dat te veel ook niet goed is. Gooi je volgers niet plat met content en zorg ervoor dat jij niet het enige account bent wat zij op hun tijdlijn te zien krijgen. Mensen krijgen al een enorme lading aan informatie toegezonden via veel verschillende kanalen. Wanneer er te veel gezonden wordt, daalt de aandacht en kan het worden gezien als spam. En daar zit niemand op te wachten natuurlijk.
2. Maak geen taal- en spelfouten
Ook dit klinkt als iets heel logisch, maar komt nog veel te vaak voor. Natuurlijk zijn wij ook maar mensen en kan het gebeuren dat je wel eens een spelfoutje maakt of misschien is het zelfs alleen maar een typfout. Desondanks staat het heel erg slordig en is het zelfs een beetje overbodig. Lees daarom je content meerdere malen goed door en vraag desnoods je collega om het door te lezen. Twee paar ogen zien namelijk meer dan één.
3. Gebruik niet teveel #hashtags
Een hashtag is een hele handige toevoeging aan je content en kan ervoor zorgen dat jouw content een veel groter bereik krijgt. Wees echter heel selectief en secuur met het kiezen van de hashtags en zorg er al helemaal voor dat je ze niet misbruikt. Het kan zelfs wanhopig overkomen als je 100 verschillende hashtags gebruikt voor één post. Kijk naar wat er momenteel trending is en kies de meest relevante voor jouw content.
4. Post geen dubbele content
Wanneer je een mooi stuk content plaatst op meerdere kanalen, zorg er dan voor dat je het per kanaal toch een beetje aanpast. Zoals al eerder gezegd heeft ieder platform een eigen doel. Het kan ook zijn dat een aantal van jouw Facebook likes jouw organisatie ook volgen via Instagram. Zorg er daarom voor dat zij ook niet twee keer exact hetzelfde bericht te zien krijgen. Inhoudelijk mag het best hetzelfde zijn, maar pas je bericht toch een beetje aan. Geen kopiëren plakken dus.
Heb jij nog vragen of zou je graag advies willen over je eigen content, social media gebruik of over de teksten op je website? Neem dan contact op met Andrea Noordermeer via MAYFORCE.
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.