work life balance blog

Work life balance

Geplaatst op 2 september 2020

Een goede work life balance wordt vaak onderschat en wel 7 op de 10 werknemers hebben deze balans dan ook niet. Dat vinden wij best wel schrikbarend. Dat we wat dit betreft gauw naar de werkgevers kijken is logisch, maar er ligt ook een stukje verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf. Geef je grenzen aan, het is 2020. 

Wanneer er een juiste balans is tussen werk en privé zal de productiviteit van de werknemers haast altijd stijgen. Op deze manier komen de werknemers tot rust en genieten ze extra wanneer ze niet aan het werk zijn. Daardoor hebben ze de energie om weer flink te knallen wanneer ze maandagochtend weer fris en fruitig op kantoor zijn. 

Wij als mens moeten te allen tijde onthouden dat werk niet even belangrijk is als prive. Merendeel van ons leven spenderen we op ons werk en je hebt uiteraard een inkomen nodig, maar dat wil niet zeggen dat het belangrijker is dan je eigen privéleven. Toch is het af en toe lastig om dit vast te houden. Een handige tip is daarom plannen en lijstjes maken. Door het maken van prioriteitenlijstjes van zowel je werk als je privéleven denk je er meer over na en creëer je een overzicht voor jezelf. Zo is de eerste stap naar een goede work life balance zo gezet. 

Tegenwoordig met de gehele coronacrisis en alle narigheid wat hierbij komt kijken, is het af en toe nog moeilijker om de balans te bewaren. Je werkt thuis. Thuis is werk en werk is thuis. Soms lopen je privé en werk taken zelfs door elkaar heen. Hoe ga je dan nog de juiste balans behouden? Heel simpel; hou het gescheiden. Probeer je echt aan je werkuren te houden en daarna te genieten en te relaxen. Soms kan het ook helpen om een speciale ruimte in te richten als werkplek. 

Wat betreft de werkgevers, is de work life balance ook steeds belangrijker. Niet alleen omdat het voor verhoging in de productiviteit zorgt, maar ook omdat zij erop worden beoordeeld. Denk bijvoorbeeld aan Indeed, maar ook mondeling door oud-werknemers. Tegenwoordig is het zo belangrijk om een fijne werkomgeving voor je werknemers te creëren, daar is work life balance een groot onderdeel van.

Als werkgever zijnde kan je een aantal dingen doen om die work life balance voor jouw werknemers te verbeteren. Natuurlijk is dan de eerste tip thuiswerken. Hier bedoelen we niet mee zoals het nu door corona gebeurt, maar juist de mogelijkheid om een ochtend, middag of dag thuis te werken. Dit wordt vaak als zeer prettig ervaren. Daarnaast is het voor velen ook belangrijk om voor een tandarts- of doktersafspraak onder werktijd even snel weg te mogen. Verder zijn er genoeg andere dingen die een werkgever zou kunnen doen om die balans te verbeteren, denk bijvoorbeeld aan verschillende teambuilding uitjes of workshops omtrent de (mentale) gezondheid van de werknemer. Dit laat zien dat jij als werkgever aandacht schenkt aan de werknemer als persoon en zijn of haar aanwezigheid apprecieert. 
Wij hechten als werkgever veel waarde aan de work life balance. Bij MAYFORCE zijn wij van mening dat een 40 urige werkweek dan ook niet altijd de juiste uitkomst is. Het is van belang dat er genoeg vrije tijd over is om te spenderen met vrienden of familie. Per persoon kijken wij naar wat de wensen en behoeften zijn. Wij luisteren naar je en komen samen tot een gepaste oplossing. Benieuwd naar onze vacatures? Je vindt ze hier.

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?