Recruitment technologie trends

Recruitment technologie trends

Geplaatst op 10 maart 2021

Momenteel leven we in een tijdperk waarin iedereen digitaal verbonden is. De laatste jaren heeft de recruitmentbranche dan ook drastische veranderingen ondergaan. Voornamelijk op het gebied van recruitment technologieën. Door de huidige mogelijkheden op het gebied van recruitment kunnen kleine bedrijven zelfs concurreren met grote organisaties. Op de hoogte zijn van de trends en technologieën is daarvoor erg belangrijk. Maar welke recruitment technologie trends zijn er momenteel?

1. Artificial intelligence

Daar beginnen we natuurlijk mee, want dit is iets waar steeds meer en meer gebruik van gemaakt wordt. Aan de hand van AI kunnen bepaalde werving en selectie taken geautomatiseerd worden. Iets waardoor je als organisatie tijd kan besparen. Het gaat niet alleen om het analyseren van CV’s op trefwoorden en taalgebruik, maar gaat zelfs tot chatsessies met kandidaten en het inplannen van afspraken. Er zitten zeker veel voordelen aan, maar er zit ook een keerzijde aan. De persoonlijke benadering is er niet. Iets waar MAYFORCE veel waarde aan hecht en ook altijd goede reacties op krijgt. Daarom is het toepassen van AI iets waar je als recruitmentbureau goed over na moet denken. Past het wel bij de bedrijfsvoering? 

2. Sollicitaties en gesprekken via Teams of Zoom

Door de corona zijn we met zijn allen gedwongen om heel veel processen digitaal uit te voeren. Dus ook de sollicitatie- of intakegesprekken. Iets wat ruim een jaar geleden nog niet veel werd gedaan is nu de normale gang van zaken. Daar komt wel bij dat het helemaal geen slechte ontwikkeling is. Het kan lastig zijn omdat je niet altijd een volledig beeld van de kandidaat kunt krijgen. Als je het van de andere kant bekijkt scheelt het toch wel tijd en geld.

3. Social media recruiting

Social media is een communicatievorm dat tegenwoordig onmisbaar is in de marketingstrategie van een bedrijf. Naast het feit dat het je zichtbaarheid vergroot, er interactie met je doelgroep ontstaat en je imago werk kan uitvoeren, is het de ideale manier om kandidaten te vinden. Oud nieuws natuurlijk, want LinkedIn is al langer dan vandaag booming. Die bedoelen we ook niet per sé, maar ook andere social media kanalen kunnen ingezet worden voor recruitment doeleinden. Facebook heeft bijvoorbeeld tegenwoordig een eigen (gratis) vacaturebank. Daarnaast is het mogelijk om aan de hand van advertenties bepaalde vacatures heel gericht bij een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen. 

4. Candidate experience ontwikkeling

Het gehele proces wat een kandidaat doorgaat is de candidate experience. In een krappe arbeidsmarkt is het essentieel dat de kandidaten de processen zo goed mogelijk ervaren. Dit is hetgeen waarop zij een beeld schetsen van de organisatie. Daarnaast is het ook een cruciaal onderdeel van de employer branding. Bij employer branding gaat om het naar voren brengen van jouw merkidentiteit in combinatie met jouw kwaliteiten als werkgever. Dat zorgt ervoor dat je als bedrijf zijnde aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers en daardoor ook sneller in staat om vacatures goed in te vullen. Je trekt de juiste mensen aan.

MAYFORCE staat altijd open om samen met jouw organisatie te kijken naar en meedenken over bepaalde recruitment vraagstukken. Jij bepaalt in welke maten wij jou ondersteunen. Van het boosten van vacatures tot het volledig overnemen van recruitment processen. Wil je graag meer weten of gewoon even kennismaken? Dat kan! Neem gerust contact met ons op voor een bak koffie en een goed gesprek. 

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?