Passieve kandidaten werven

Passieve kandidaten werven

Geplaatst op 18 mei 2021

In de recruitment praten we over actieve en passieve kandidaten werven. Hierbij is het verschil dat actieve kandidaten, zoals de naam al zegt, actief op zoek zijn naar een baan. In tegenstelling tot de passieve kandidaten, zij zijn niet actief op zoek en hebben vaak dan ook een (fijne) baan. Desondanks staan ze wel open om eventuele mogelijkheden te bespreken en houden ze de arbeidsmarkt wel in de gaten.

Uit onderzoek is gebleken dat in het laatste kwartaal van 2020 het percentage passieve kandidaten 46% van de gehele beroepsbevolking bedraagt. Daarentegen bedraagt het percentage actieve kandidaten maar 14%. Dat is dus een ontzettend groot verschil. Als jij je als recruiter alleen maar focust op de actieve kandidaten, loop je dus een heleboel talenten mis. Hoe kun je dan ook de passieve kandidaten werven? 

1. Talentenpool

Het creëren en bijhouden van een talentenpool is relatief gemakkelijk, maar zeer effectief voor het werven van passieve kandidaten. Een talentenpool is in principe een netwerk groep die bestaat uit personen waar de organisatie al eerder contact mee heeft gehad of die hun contactgegevens hebben achtergelaten. Deze groep kun je gemakkelijk bereiken omdat je de gegevens al hebt. In sommige gevallen heb je zelfs persoonlijk kennis van de kandidaten. Hierdoor is het soms makkelijk om bepaalde links te leggen tussen vacatures en de passieve kandidaten. 

2. Social media targeting

Dit spreekt ook voor zichzelf. Het uitzetten van bepaalde social media campagnes op diverse platformen kunnen ervoor zorgen dat de passieve kandidaten geïnteresseerd of getriggerd raken. Uiteraard is het beste platform hiervoor LinkedIn. Echter is het ook mogelijk om kandidaten via Instagram te bereiken. Bijvoorbeeld wanneer generatie Z of millennials je doelgroep zijn. Daarnaast is Facebook ook een interessante tool. Helemaal nu zij ook een eigen (gratis) vacaturebank hebben. Deze toegevoegde vacatures kun je weer adverteren. Op alledrie de kanalen kun je heel gericht de doelgroep kiezen. Interessant dus!

3. Sourcing

Tja, het hoort nou eenmaal bij de taak van een recruiter; actief sourcen. Door jouw speurwerk, het leggen van de juiste verbanden tussen vacature en potentiële kandidaat én het actief aanspreken zorg je ervoor dat de passieve kandidaat geïnteresseerd raakt. Dat is wat je wilt bereiken. Hoe kun je dit het beste aanpakken? Strategie. Analyseer de vacature en scan dan de arbeidsmarkt. Maak vervolgens een plan hoe je de doelgroep gaat benaderen en start dan het sourcen. Daarna beoordeel je de kandidaten en recruit je ze wel of niet. 

Wil jij jouw kans op de juiste kandidaat vergroten? MAYFORCE kan je hierbij ondersteunen. We kunnen jouw vacature een boost geven, maar kunnen ook het gehele recruitmentproces van A tot Z van je overnemen. Bekijk de mogelijkheden hier of neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?

 

Max