Offboarding

Zoals onboardingstaat voor het startproces bij een nieuwe baan, staat offboardingvoor het afsluiten van je oude baan. Of je nou ontslagen bent of dat je zelf ontslag hebt genomen. Het is altijd prettiger, voor beide partijen, om op een nette manier afscheid van elkaar te nemen. Daarnaast is dat ook onderdeel van de employer branding.

Een goed afscheid zorgt voor een positief gevoel bij het werkgeversmerk, wat weer zorgt voor het behouden van de huidige medewerkers en het aantrekken van potentiële nieuwe medewerkers. De manier waarop je als werkgever afscheid neemt zegt ontzettend veel over de employer branding en de bedrijfscultuur. Sta daarom goed stil bij wat je uit wil stralen en pas het offboarding proces hierop aan.

Hieronder worden een aantal aandachtspunten genoemd waar je zowel als werkgever en als werknemer rekening mee kan houden bij offboarding;

1. Communicatie

Het maken van afspraken en open communicatie zorgt ervoor dat er weinig tot geen onduidelijkheden zijn voor beide partijen. Je weet daardoor wat je kan verwachten van elkaar. Denk hierbij ook aan de communicatie met de overige medewerkers en bijvoorbeeld de klanten. Zorg ervoor dat zij op de hoogte zijn van het vertrek van de werknemer en doe dit op een manier die bij de bedrijfsvoering past.

2. Afronden

In sommige gevallen kan het zijn dat de werknemer net middenin een bepaald project zat. Dat zal dan ook tijd kosten om dit volledig en netjes af te ronden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de werknemer abrupt alles laat vallen en ineens vertrekt. Geef daarom de werknemer rustig de tijd om zijn of haar werk af te ronden op een nette manier. Dat zorgt bij de werknemer ook voor een voldaan gevoel. Daarnaast zit de werkgever ook niet zomaar met een project met losse eindjes. Voor beide een voordeel dus.




3. Exitgesprek

Een ontslag kan voor zowel de werkgever als de werknemer een lastige situatie zijn. Om voor beide partijen tot duidelijke en wellicht handige inzichten te komen is een exitgesprek een goede oplossing. Ook dit gesprek is bepalend voor hoe de werknemer tegen het bedrijf zal aankijken en over zal praten. Denk dus aan de employer branding van het bedrijf en laat dit tot uiting komen tijdens het gesprek. Feedback is voor beide erg handig.

4. Afscheid

Een ontslag kan voor zowel de werkgever als de werknemer een lastige situatie zijn. Om voor beide partijen tot duidelijke en wellicht handige inzichten te komen is een exitgesprek een goede oplossing. Ook dit gesprek is bepalend voor hoe de werknemer tegen het bedrijf zal aankijken en over zal praten. Denk dus aan de employer branding van het bedrijf en laat dit tot uiting komen tijdens het gesprek. Feedback is voor beide erg handig.

5. Contact

Voor zowel de werknemer als werkgever zitten er voordelen aan om nog in contact te blijven met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan referenties, zakelijk netwerk en het is altijd goed om als bedrijf zijnde een band te behouden met de oud-collega’s. Misschien een LinkedIn Alumni groep aanmaken?

Uiteraard snappen wij bij MAYFORCE dat niet alle ontslagen hetzelfde offboarding proces doorlopen. Soms kun je er niet omheen en blijft het een zooitje. Wij vinden dat dit zonde is en proberen bij iedere werknemer het offboarden dan ook zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Het komt zelfs wel eens voor dat we de werknemer na een tijdje weer op een andere leuke opdracht kunnen plaatsen, omdat je weet wat je aan elkaar hebt. Een lange termijn relatie, dat is waar MAYFORCE voor gaat.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw