Google for Jobs

Google for jobs

Geplaatst op 3 maart 2021

Google for Jobs is een relatief nieuwe functie van Google. Net zoals Google Shopping, worden er nu vacatures weergegeven van aanbieders wanneer je op specifieke vacatures zoekt. Je krijgt een hele lijst aan vacatures te zien die je direct doorverwijzen naar de desbetreffende website. 

Waarom Google for Jobs?

Het grootste voordeel van Google for Jobs is simpelweg gemak. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 73% van de werkzoekenden de job search begint op Google. Zo hoef je met deze tool niet meer tientallen pagina’s door te scrollen, maar wordt het gemakkelijk voor je in een lijst weergegeven. Doordat je via Google doorverwezen wordt naar externe websites, kun je dus ook met eigen corporate website of werken-bij site gevonden worden. 

Hoe word je gevonden in Google for Jobs?

De gehele tool is gratis, maar er moeten wel een aantal dingen aangepast zijn zodat de vacatures geïndexeerd kunnen worden door Google. Er zijn ook wat technische dingen die toegevoegd of geïmplementeerd moeten worden. Zoals het toevoegen van structured data en je website moet een sitemap hebben die toegevoegd is aan Google Search Console. De structured data is een stukje code waardoor Google je website beter kan lezen. Dit kun je bespreken met je webdeveloper. 

Daarnaast zijn er een aantal verplichte velden die ingevuld moeten zijn om vindbaar te zijn in Google for Jobs. Dat zijn onder andere;

  • Plaatsingsdatum 
  • Omschrijving
  • Contactinformatie van de organisatie 
  • Locatie
  • Vacaturetitel

Overige velden die worden aanbevolen om in te vullen zijn een salarisindicatie, het dienstverband, een einddatum en als dit van toepassing is een uniek nummer van je vacature (ID). 

Wat kun je zelf verder nog doen?

Uiteraard zijn er naast de technische aspecten ook nog een aantal punten die je zelf kunt implementeren om vindbaar te zijn in Google for Jobs. Zo is het belangrijk om een bepaalde zoekterm aan te houden waar de doelgroep op zoekt. Dit kun je gemakkelijk via Google Trends achterhalen. Vervolgens ga je aan de slag met het schrijven van een mooi intro waar je de doelgroep enthousiast mee maakt. Verder is de gemiddelde tijd die een bezoeker op de pagina besteedt ook van belang. Hoe langer de potentiële kandidaat op de pagina blijft, hoe hoger je in de ranking van Google for Jobs komt te staan.

Een heleboel handige informatie om gebruik te kunnen maken van deze gratis tool van Google. Toch blijft het aantrekken van de juiste kandidaten een lastige kwestie. Hiervoor is niet alleen de zichtbaarheid een mogelijke reden, maar ook de (employer) branding van de organisatie. Hoe beter een bedrijf zijn werkgeverskwaliteiten laat zien, des te beter zullen de aangetrokken kandidaten bij de organisatie passen.

Wil jij eens sparren over de (employer) branding van jouw bedrijf of over het invullen van de vacatures? Neem gerust contact met ons op. MAYFORCE is een totaalpartner op het gebied van recruitment én branding. Wij denken graag met je mee!

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?