Employer branding

(Employer) Branding

Geplaatst op 7 juli 2021

Recruitment gaat hand in hand gaat met branding. Voor sommige bedrijven is het lastig om de juiste mensen aan te trekken voor de openstaande vacatures. Uit ervaring weten wij dat dit mogelijk kan komen doordat het bedrijf niet goed genoeg zichtbaar is of het merk niet volledig laat spreken. Vaak is het een combinatie van beiden. Maar waarom is het bouwen van een merk aan de hand van employer branding dan zo belangrijk?

Laten we beginnen bij wat branding precies is, het is namelijk een onwijs breed begrip en kan voor de één iets anders betekenen dan voor de ander. Vaak wordt er gedacht dat branding alleen gaat om een logo, huisstijl en marketing. Dit gaan we gelijk tackelen, want branding is zoveel meer dan dat. Tegenwoordig is branding het omzetten van kern- en merkwaarden naar een visuele en voelbare merkidentiteit. 

Uiteindelijk zijn de merkwaarden de fundering van een sterk merk en komen deze in ieder communicatiemoment tot uiting. Je creëert een eigen DNA voor jouw merk en bouwt er een bepaald karakter omheen. Op deze manier zal een merk gaan leven in de ogen van je doelgroep, wat essentieel is. Mensen doen graag zaken met mensen en door branding zorg jij ervoor dat zij zich kunnen identificeren met het merk. 

Natuurlijk is één van de doelen dat je als bedrijf beter kan connecten met je doelgroep. Dit levert namelijk op lange termijn veel rendement. Met een sterk merk kun je bijvoorbeeld makkelijker je productlijn uitbreiden door nieuwe producten en/of diensten in de markt te zetten, je marketing optimaliseren of juist nieuwe medewerkers aantrekken. En dat laatste is iets waar we nu op in gaan zoomen. 

Employer branding

Aan de hand van een sterke branding wordt de focus van het bedrijf bepaalt. Alle (bedrijfs)doelstellingen moeten evenwijdig zijn aan de branding namelijk, zo creëer je meer duidelijkheid binnen het bedrijf. Een andere tak binnen branding is employer branding, waarbij de opbouw van een werkgeversmerk en de potentiële medewerkers centraal staan.

Met employer branding is het mogelijk om sneller vacatures in te vullen met de juiste mensen. Employer branding gaat om het naar voren brengen van jouw merkidentiteit in combinatie met jouw kwaliteiten als werkgever. Denk hierbij aan het onderscheidend vermogen van het bedrijf ten opzichte van andere bedrijven op het gebied van werkgeverschap. Waarom willen mensen nu écht bij jou werken?

De basis voor een goedlopend bedrijf is wanneer alle neuzen van de medewerkers dezelfde kant op wijzen. Het is van belang dat zij weten op wat voor manier er gewerkt moet worden, hoe zij de doelstellingen moet behalen en vooral ook dat zij zich thuis voelen bij het bedrijf. Samen zorgt dit voor extra motivatie waardoor de medewerkers in principe ambassadeurs worden van jouw merk en meewerken aan de employer branding van jouw bedrijf. Betrek de huidige werknemers dan ook bij het proces en vraag wat voor hen de reden is geweest om bij jouw bedrijf te komen werken. Deze informatie kun je dan weer gebruiken om nieuwe medewerkers aan te trekken.

MAYFORCE focust zich voornamelijk op recruitment, maar wij weten uit ervaring dat daar meer bij komt kijken dan alleen het werven en selecteren van de kandidaten. Hetgeen wat het verschil kan maken ligt bij het bedrijf zelf; de (employer) branding. Desondanks denken wij graag op alle vlakken met jouw bedrijf mee om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen. Zo gaan wij altijd voor de succesvolle match!

Heb jij vragen op het gebied van employer branding? Neem gerust contact op met onze Social Media & Branding Specialist. Je kunt haar bereiken via andrea.noordermeer@mayforce.nl.

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?

 

Max