Weerstand ombuigen in tijden van verandering

Weerstand ombuigen in tijden van verandering

Collega’s die zich uitspreken tegen verandering, afwijkend gedrag en discussies op de werkvloer. Voorbeelden waar elke leidinggevende of ondernemer wel eens mee te maken heeft. Omgaan met weerstand, het is klaarblijkelijk geen makkelijke taak. Toch is het van belang om hier serieus mee om te gaan. Verbinding op de werkvloer is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle organisatie. Wanneer alle neuzen dezelfde kant opstaan, kun je als organisatie sneller resultaten boeken.

Waar komt de weerstand vandaan?

Een belangrijke eerste stap in de richting van verbinding is het begrijpen waar de weerstand vandaan komt. Weerstand kan namelijk door allerlei (onderliggende) redenen ontstaan. Twijfel aan de verandering is een veelvoorkomende factor. Mensen zijn toch min of meer gewoontedieren en verandering verstoord deze gewenning. Daarbij zorgt onvolledige informatie ook voor onrust. Medewerkers krijgen zo geen hoogte van wat hen staat te wachten, en zeg nou eerlijk, niemand wordt blij van onzekerheden. Veranderingen die van buiten of boven komen doen inbreuk op de controle die medewerkers voorheen ervaarden. Soms is het zelfs zo dat medewerkers niet perse de verandering in twijfel trekken, maar de persoon die de verandering doorvoert. Dit kan voor grimmige discussies en spanningen op de werkvloer zorgen.

‘Ja’ zeggen betekent nog geen ‘ja’ doen

Iedereen gaat anders om met veranderingen, zo ook binnen jouw organisatie. Een misstap die vaak wordt begaan is als er alleen focus wordt gelegd op collega ‘s die zich hardop uitspreken tegen de nieuwe omstandigheden. Zo zullen er ook medewerkers zijn die braaf instemmen met alles wat je communiceert, maar dit is geen garantie dat ze zich hier ook naar gedragen. Er kan alleen onderling draagvlak worden gecreëerd als elke medewerker vanuit intrinsieke motivatie instemt. Nu stel je waarschijnlijk, en geheel terecht, de vraag; maar het kan toch nooit dat elke medewerker het 100% eens is met verandering? Dat klopt! Het is echter zo dat deze motivatie ook kan ontstaan omdat medewerkers zich kunnen inleven in het belang van de verandering. Ze zijn het er wellicht niet mee eens omdat het hen persoonlijk niks oplevert, of zelfs benadeeld, maar ze begrijpen het wel. Verbinding is dan ook niet af te dwingen. Het is net zoiets als respect, je krijgt het of je krijgt het niet.

Van weerstand naar verbinding

Om weerstand om te buigen naar verbinding is communicatie het allerbelangrijkst. In dit geval dient de communicatie van twee richtingen te komen. Creëer interactie tussen de veranderaar(s) en de medewerkers. Communiceer de urgentie van de verandering en neem ze mee in de ambities die je hebt. Maak vervolgens de vertaling van theoretische verandering naar een veranderproces. Geef medewerkers de kans om vragen te stellen, eigen inbreng te leveren en eventueel te onderhandelen. Een plan kan namelijk nog zo mooi gepresenteerd worden, tijdens de interactie is er pas echt ruimte voor verbinding. Wanneer je medewerkers betrekt bij de verandering voelen ze zich onderdeel van het proces, wat de intrinsieke motivatie en loyaliteit verhoogt. Je kan hier nog een stap verder gaan, en de medewerkers laten vormgeven. Dan zet je hen aan het stuur van de verandering binnen hun eigen takenpakket. Deze stap is uiteraard alleen van toepassing als de situatie het toelaat.

Als laatste is het van belang om eerlijk en volledig te communiceren. Soms is het onvermijdelijk dat er veranderingen worden doorgevoerd die een negatieve impact hebben op een medewerker. Draai hier vooral niet omheen en durf ook de nadelen te benoemen, dit creëert over het algemeen meer begrip.

Loop jij binnen jouw team of organisatie tegen weerstand aan en kan je wel wat ondersteuning gebruiken? De trainers van MAYFORCE helpen jou graag om meer inzicht en handvatten te verkrijgen tijdens de ‘weerstand ombuigen’ training.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw