Waarom referral recruitment en hoe gebruik je het?

Waarom referral recruitment en hoe gebruik je het?

Referral recruitment is het via via personeel werven uit verschillende netwerken. Denk aan netwerken als huidige en oude medewerkers, het netwerk van je leveranciers en natuurlijk je eigen netwerk. Voordat je begint aan deze vorm van recruitment is het wel handig om te weten hoe jouw medewerkers tegen jouw organisatie aankijken. Zien ze jou als een goede werkgever en ervaren ze veel werkgeluk? Dan zit je goed en kun je een referral recruitment strategie inzetten.


Versterkte employer branding

We geloven minder in reclame en hechten hier ook minder waarde aan. Wel hechten we veel waarde aan wat ons netwerk zegt over bepaalde zaken. Wanneer een medewerker zegt dat het leuk is om binnen jouw organisatie te werken wordt dit sneller voor waarheid aangenomen dan dat je hier een campagne voor opzet. Dit is een sterke manier om potentiële kandidaten aan te trekken, en dus ook om je employer brand te versterken.


Voorselectie

Jouw medewerkers weten als geen ander wie er goed binnen de organisatie past en ook wie zij als collega willen hebben. Onbewust wordt er door hen een voorselectie gedaan, waardoor er alleen mensen uit hun netwerk worden aangedragen die passend zijn voor de organisatie. Daarnaast willen ze zelf liever niet gezien worden als iemand die slechte mensen aandraagt en zullen daardoor kwalitatieve mensen aandragen. Hierdoor wordt de funnel veel smaller en om uiteindelijk iemand aan te nemen zijn er via deze weg veel minder cv’s nodig.


Personeel blijft langer

Medewerkers die hun eigen netwerk aansporen om bij dezelfde organisatie te werken zijn gemiddeld meer betrokken bij het bedrijf. Daarnaast zijn zij collega’s met iemand vanuit hun eigen netwerk. Dit kan voor een medewerker, maar ook voor een aangedragen kandidaat, een reden zijn om langer bij een organisatie te blijven werken.


De voordelen zijn duidelijk. Maar hoe zet je referral recruitment in?


Hoe zet ik referral recruitment in?

Een goede tip is om een afspraak in te plannen met je medewerkers. Tijdens deze afspraak bespreek je wat het probleem is en vooral waar zij bij kunnen helpen. Je informeert je personeel met de wervingsvraag: waar ben je precies naar op zoek? Daarnaast zorg je dat alle informatie duidelijk en overzichtelijk is weergegeven. Net zoiets als een vacature, maar dan minder officieel. Het doel is namelijk om zoveel mogelijk werk weg te nemen van je medewerkers. Zij helpen tenslotte jou en zo voorkom je ook reacties als: ‘ik heb geen tijd’ of ‘ik wist niet precies wat de functievereisten zijn’. Door je medewerkers om hulp te vragen en waardering uit te spreken activeer je hen om mee te denken en actief hun netwerk te benaderen.

Pas op met het verlenen van bonussen. Referral recruitment werkt pas echt als je tijd en aandacht aan je medewerkers besteedt en zij vanuit hun kant ook oprecht gaan zoeken naar de juiste kandidaat. Daarnaast is het ook echt van belang dat je employer branding kloppend is. Referral recruitment werkt het best als jij als werkgever ook als de beste werkgever wordt weggezet.


Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met op of stel je vragen direct telefonisch door te bellen naar 010 26 88 144.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw