Storytelling voor jouw organisatie
Storytelling voor jouw organisatie
Standaard reclame-uitingen of oppervlakkige slogans zijn inmiddels verledentijd. Klanten willen zich graag kunnen identificeren met organisaties voordat ze iets kopen. Om echt op te vallen dien je (letterlijk) met een goed verhaal te komen. Dit kun je doen door middel van storytelling. Soms ontstaat de verwarring dat storytelling een verkooppraatje is, maar verkopen is niet het doel. Bij storytelling draait het vooral om het overdragen van informatie en opbouwen van een band met de klant door in je verhaal gebruik te maken van emoties, ervaringen en perspectieven. Zo blijft jouw verhaal niet alleen beter hangen bij de klant, maar creëer je een gedeelde beleving en kun je potentiële klanten binden aan jouw organisatie.
Storytelling toepassen, hoe doe je dat?
Wanneer je storytelling wilt inzetten, is het van belang om eerst helder te krijgen tot wie jij je wilt richten en wat je hiermee wilt bereiken. Je kunt ervoor kiezen om jouw doelgroep bijvoorbeeld mee te nemen in het verhaal achter de organisatie. Wellicht ben je een onderneming gestart vanuit een eigen gemis of werk je binnen een honderd jaar oud familiebedrijf. Neem de klant dan mee in hoe jouw overgroot opa dit bedrijf ooit in zijn eentje heeft opgezet. Focus hierbij niet alleen op de feiten, maar neem de klant mee in het verhaal. Wat gebeurde er? En wat deed dat met de hoofdpersoon? Je kunt er ook voor kiezen om een klantervaring te delen. Wat heeft jouw organisatie bijvoorbeeld opgelost voor een eerdere klant? Focus je op het overbrengen van een duidelijke boodschap. Waar staat de organisatie voor? Wie werkt er binnen het bedrijf? Wat gebeurd er achter de schermen? Laat in je verhaal het aanbod van jouw organisatie het liefst zoveel mogelijk achterwegen.
Wat levert storytelling op?
Doormiddel van storytelling onderscheid jouw organisatie zich van anderen. Anno 2022 willen mensen niet alleen meer producten of diensten afnemen voor de goedkoopste prijs. Ze verwachten een ervaring en worden graag betrokken bij de organisatie. Door verhalen te delen zullen potentiële klanten de organisatie dan ook beter onthouden en voelen ze zich betrokken. Als je ervoor kiest om storytelling in te zetten, kan het een tijd duren voordat je hier de vruchten van plukt. Echter is het van onschatbare waarde als je als organisatie erin slaagt om van jouw potentiële klanten, ambassadeurs te maken.
Wil jij storytelling inzetten om jouw organisatie op de kaart te zetten, maar weet je niet hoe? Bij MAYFORCE denken wij graag mee over een ijzersterke storytelling strategie. Het is ook mogelijk om jouw verhaal visueel te maken door een van onze animators.
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.