Jouw organisatie positioneren
Jouw organisatie positioneren
Anno 2022 is het nog nooit zo makkelijk geweest om een onderneming op te richten. Via internet heb je gratis toegang tot oneindig veel informatie, instructievideo’s, cursussen en forums. Met een laptop en wifiverbinding tot je beschikking, ben je al eigen baas. En toch blijft ondernemen een proces van vallen en opstaan. Daarbij heeft deze grenzeloze toegang tot informatie ook een nadeel, zeker voor jou als ondernemer. Per dag consumeren we 3.000 reclame-uitingen, waarvan we 90% niet opslaan (Tegenmacht, 2020). Dit betekent dat je out standing moet zijn om jouw doelgroep te bereiken.
Bedien je iedereen? Dan bedien je niemand
Potentiële klanten willen zich kunnen identificeren met een organisatie. Het liefst zien ze dat een product of dienst dient volledig aansluit op hun lifestyle. We zijn nou eenmaal allemaal verschillend, waardoor je niet iedereen tevreden kunt stellen. Als je als ondernemer hierin geen knopen durft door te hakken en iedereen probeert te bedienen, spreek je niemand dus écht aan.
Om de aandacht van jouw doelgroep te trekken, dien je eerst een doelgroep af te bakenen. En dan niet doormiddel van een omschrijving op basis van; leeftijd, woonplaats, geslacht etc. Nee, bij de afbakening van jouw doelgroep dien je vele malen dieper te graven naar wie jouw beoogde klant is. Wat doet deze groep mensen graag in hun vrijetijd? Waar staan ze voor? Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun (dagelijkse) problemen?
Een handige tool om een specifieke doelgroep in kaart te brengen is de persona. De persona is een fictieve uitwerking van jouw beoogde klant. Je kunt ervoor kiezen om één persona te maken voor jouw onderneming, of meerdere persona’s afgestemd op de producten en diensten die je aanbiedt. Het voordeel van een persona is niet alleen dat je jouw klantgroep hebt afgebakend, het draagt ook bij aan de communicatie naar collega’s of stakeholders. Het grootste voordeel is misschien wel dat je jouw organisatie bekijkt door de bril van je doelgroep.
Merkidentiteit uitdragen
Middels je merkidentiteit kun je daadwerkelijk uitdragen waar je voor staat. Je weet nu wie je wil bereiken en is het zaak om jouw merkidentiteit over te brengen op deze groep. De merkidentiteit bestaat uit een aantal aspecten. Het is belangrijk om helder te krijgen waar je als organisatie waarde aan hecht. Dit kan je doen door kernwaarden op te stellen. Verder is een sterk logo van belang zodat consumenten je kunnen herkennen én onthouden. Een huisstijl kan de kracht van een logo versterken. Denk ook na over de tone-of-voice van je organisatie. Niet alleen de visuele kenmerken zijn van belang, maar ook jouw woordkeuze en manier van communiceren is bepalend om jou doelgroep te bereiken.
Kan jij ondersteuning gebruiken bij het opstellen van een persona, kernwaarden of merkidentiteit? Of wil je van A tot Z begeleid worden in het proces om jouw (nieuwe) doelgroep in kaart te brengen? Neem dan contact op met connect@mayforce.nl
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.