Hoe creëer je merkloyaliteit?

Hoe creëer je merkloyaliteit?

Wat is jouw voorkeur Apple of Samsung? Als je hier direct al antwoord op weet dan ben jij waarschijnlijk ook een loyale klant van een van deze merken. Of dit nu alleen met een telefoon is of dat je het liefst ook nog een Ipad of laptop erbij neemt van hetzelfde merk. Neem bijvoorbeeld Apple. Je moet een nieuwe telefoon en je oude was van Apple, deze beviel je wel en dus neem je een nieuwere versie van Apple zonder daar echt verder bij na te denken. Wat nou als jouw organisatie deze loyaliteit van klanten kan aantrekken? Dan ben je gegarandeerd van een goede omzet per maand. Wat is een merk precies, wat zijn de voordelen van merkloyaliteit en hoe kun je deze toepassen op jouw organisatie?

Wat is een merk?

Wat zijn de voordelen van merkloyaliteit?
Maak klanten enthousiast met relevante aanbiedingen. Je kunt relevantie creëren door de aanbiedingen te personaliseren.
Leer hen over de aanbieding. Promoot de waardepropositie of de voordelen van jouw aanbieding. Dit kun je doen door gebruik te maken van marketing of video’s.
Help je klant jouw product of dienst te beleven direct of indirect. Denk bijvoorbeeld aan korte YouTube video’s waarbij de werking van je product of dienst wordt toegelicht. Of bijvoorbeeld een portfolio of klantcase pagina.
Geef je klanten de kans om met je merk aangehaakt te blijven. Dit kun je het beste doen via social media. Denk aan sfeerafbeeldingen op Instagram of het geven van korte informatieve posts op LinkedIn. Geef je klanten een platform waarbij je ze het idee geeft dat zij helemaal up tot date zijn van jouw organisatie.

Een merk is een symbool, logo, naam, zin of uitspraak of in sommigen gevallen een combinatie van deze onderdelen. Bedrijven gebruiken dit om hun producten of diensten te onderscheiden van concurrenten.


Merkloyaliteit is de mate waarin een consument terugkerende aankopen doet van hetzelfde productklasse. Een consument ziet het merk als een positieve keuze dan de alternatieven die worden geboden wat resulteert tot een hoger koopgedrag.

  • Jouw organisatie komt in de positie om hogere prijzen te rekenen en je kunt streven naar maximale winst;

  • Je hoeft minder te investeren in advertenties;

  • Er wordt positief gesproken over jouw merk door mond-tot-mondreclame van tevreden en loyale klanten;

  • Je behoudt je klanten maar trekt ook nieuwe klanten.


Hoe creëer ik loyaliteit van mijn klanten?

Het 4E framework wordt veelal als handvat genomen. Deze kent de volgende vier stappen naar merkloyaliteit:

  1. Excite

  2. Educate

  3. Experience

  4. Engage

Wil jij graag meer inzicht krijgen welke stappen jij moet optimaliseren om jouw klanten loyaal te maken aan jouw organisatie? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 010 26 88 144 en Jesca kijkt graag met je mee naar de kansen binnen jouw bedrijf.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw