De 5 meest gemaakte fouten bij social media voor bedrijven

De 5 meest gemaakte fouten bij social media voor bedrijven

Na jullie wekelijkse meetings zijn jullie eruit. Er moet meer gedaan worden met de bedrijfspagina op social media. Dat moet niet zo moeilijk zijn toch? Iemand van het team neemt de taak op zich. Fanatiek ga je aan de slag met het maken van content, boomerangs, swipe ups en andere trends die jij op je tijdlijn ziet verschijnen. Helaas realiseer jij je dat er na een tijdje bezig te zijn met het bijhouden van de social media, het resultaat uitblijft en de volgers en likes erg tegenvallen. Hoe dan? Zo moeilijk kan het niet zijn toch?


Voor bedrijven is het lastiger om social media juist te gebruiken dan voor anderen. Er zijn een aantal veel gemaakte fouten die ervoor zorgen dat de inspanningen voor de socials geen resultaten opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:


1. Geen strategie

Zonder strategie is je bedrijfspagina eigenlijk een soort lookbook. Leuk, maar zonder gericht doel op verhaal zal het maar weinig opleveren. Stel jezelf de vraag: wat wil ik bereiken met mijn social media? Daarmee heb je vaak de standaard antwoorden die weinig te maken hebben met een strategische zet. ‘Iedereen zit op social media, dus ik ook’ of ‘mensen kopen tegenwoordig alleen nog maar via social media.’ Als dit jouw antwoord is dan is dit een grote no go!


Een strategie voor social media houdt in dat je gericht aan de slag gaat. Wie wil je bereiken? Wat is de gewenste reactie die je wilt uitlokken? Hoe maak je een post herkenbaar als onderdeel van jouw merk? Deze vragen zorgen ervoor dat volgers niet alleen weten wat je doet, maar zich ook aangesproken voelen met wat je voor ze kan doen.


Je strategie moet zo slim in elkaar zitten dat social media juist een opstapje is naar meer contact met je potentiële klant, in plaats van dat het je uiteindelijke doel is. Verplaats jezelf in jouw ideale klant. Waar zit zijn of haar pijn? Welke oplossing heb jij en welk pad moet die klant bewandelen om overtuigd te raken?


2. Geen hashtags

Een hashtag is een label dat je toevoegt aan je bericht. Wanneer mensen zoeken op deze hashtag, zullen ze bij jouw bericht terechtkomen. Daarmee zullen zij ook op jouw bedrijf komen. Via deze zoekresultaten van hashtags, kun je met nieuwe potentiële klanten een bepaalde interesse in contact komen. Hashtags worden gebruikt om nieuwe klanten en nieuwe relevante volgers op natuurlijke wijze kennis laten maken met jouw merk op social media. Hashtags zijn voor jouw bedrijf dus van levensbelang!


3. Alleen zenden

Je bent trots op je product of dienst en daar wil je zo vaak en zoveel mogelijk van laten zien. Hierdoor ben je onbewust meer aan het zenden en zul je ook minder ontvangen. Volgers raken niet getriggerd en laat staan dat ze fan worden van jouw bedrijf. In plaats van verkooppraatjes, laat je volgers een vraag beantwoorden. Laat ze stemmen op een poll, kiezen tussen een aantal producten of laat ze een zin afmaken. Zorg dat je volgers betrokken raken bij jouw bedrijf en er onderdeel van worden. Voeg een persoonlijke touch en een beetje humor toe en je volgers zijn getriggerd.


4. Niet meten

Een klassieke uitspraak, maar het is nog steeds erg belangrijk; meten is weten! En dat is zo. Het is geen hogere wiskunde, want dit kan heel makkelijk. Ga eens na waarom de ene post meer likes krijgt dan de andere post. Kun jij zelf verklaren wat de reden is? Pas dit toe op de rest van de berichten die je plaats. Verlies niet je uiteindelijke doel uit het oog door je blind te staren op alleen likes en reacties. Je social media heeft als doel nieuwe klanten binnenhalen en een plek creëren waar jouw fans zich kunnen verzamelen om op de hoogte gehouden te worden van hun favoriete merk. Dit alles kan leiden tot een stijging in jouw omzet. Dit kun je niet meten met het aantal likes en reacties, maar wel met bijvoorbeeld het aantal kliks naar de website, het aantal vragen die via social media zijn binnengekomen of hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van een kortingscode die je via je social media hebt gegeven. Zo kun je meten en weten!


5. Verkeerde plek, verkeerde tijd

Momenteel is de keuze enorm aan social media platforms. Onbewust heerst er ook een bepaalde druk om op alle platforms actief te zijn. Toch is dit absoluut niet nodig en zeker voor kleinere bedrijven zelfs onverstandig. Zoek uit waar jouw doelgroep zich bevindt en focus alle activiteiten op deze platforms. Dat scheelt onwijs veel in tijd en moeite aan content creatie, maar ook resultaten zullen aanzienlijk hoger zijn.

Ben je benieuwd of jouw social media aantrekkelijk en professioneel genoeg is? Of heb je na het lezen van deze blog echt je handen in het haar zitten? Neemt dan vrijblijvend contact met ons op. Bel naar 010 26 88 144 of mail naar branding@mayforce.nl.


Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw