Belang van online en offline zichtbaarheid

Belang van online en offline zichtbaarheid

Massaal richten bedrijven zich op online zichtbaarheid,waarbijalles uit de kastwordtgetrokken. Vlogs, interactieve Instagram stories en zelfs Tiktok videosvan collega’s in gekke outfits worden ingezet om de klant te overtuigen.Natuurlijk zijn dit hele effectieve en ook originele manieren om de doelgroep te bereiken.Tochis deze volledige focus op online niet altijd gunstig voor de organisatie.

Online en offline communicatie versterkt elkaar

Online en offline marketing kunnen elkaar versterken, mits ze naadloos op elkaar aansluiten. ZowelInhoudelijk als visueel dient er een duidelijkekoppeling te zijn tussen de merkuitingen. Elk elementis immersonderdeel van de marketingstrategie.De moderne consument is hyperconnected en verwacht een volledig naadloze ervaring over alle kanalen heen(Retailtrends, 2022).Deze strategie, ookwel omnichannel marketing genoemd, is natuurlijk niets nieuws. Al jaren zetten bedrijven zowel hun offline als online kanalen in om zichzelf kenbaar te maken aan de klant. Echter, is de digitalisering de afgelopen twee jaar zo ontzettend toegenomen, dat webijna vergeten hoe belangrijk het is om ook offline zichtbaar te zijn en real life contact te maken met elkaar.Het probleem van de overtuiging dat digitaal de kortste weg naar winst is, is dat het geen rekening houdt met hoe mensen werkelijk omgaan met merken(Adformatie, 2020).

Mixed touch points in de verschillende fases

Het is van cruciaal belang omelke fase van de customer journey zo in te richten daterzoweldigitaalals fysiek touch points aanwezig zijn.potentiële klanten verwachten dat merken zorgen voor naadloze overgangen tussen fysieke en digitale touch points. Ze willen helemaal niet dat merken al hun fysieke touch points omzetten in digitale(Adformatie, 2020).

Awareness fase

In de awareness fase is de klant zich bewust van een bepaalde behoefte maar heeft nog geen passende oplossing gevonden.Daarom is het extra belangrijk om je aanwezigheid kenbaar te maken aan de klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door flyers uit te delen. Koppel deze fysieke merkuitingen vervolgens aan een social media kanaal zodat potentiële klanten ookonline meer over jou kunnen vinden. In deze fase speelt mond-tot-mond reclame een grote rol. Hoe je hierop in kunt spelen gaan we verder in deze blog op in.

Consideration fase

In deze fase oriënteert de potentiële klant welke mogelijkheden er zijn om een behoefte te vervullen. Vergelijkingswebsites, blogs, forums en community’szijn vaak de doorslaggevende factor in welke beslissingen de klant neemt. Passende online touch points zijn bijvoorbeeld het inzetten van de juiste zoekwoorden (SEO) en influencermarketing.Verder is het creëren van informatieve en amuserende content raadzaam.Fysiek kun je hierop inspelen door(netwerk)events of open dagen te organiseren of gratis bij te wonen masterclasses in te zetten.

Decision fase

Inmiddels is de klant in een fase beland dat hij/zij weet wat de behoefte is én hoe dit vervult kan worden.Vanwege het enorme aanbod in deze huidige tijd is het voor consumenten niet eenvoudig omhieruiteenkeus te maken. Daarom is het faciliteren vaneen pop-up store,product of dienst demo’s, reviews envrijblijvende gesprekken enorm belangrijk. De klant moet zich begrepen voelen en ervaren dat jouw organisatie de volledige zorg uithanden kan nemen.

Service en delivery fase

Deze fase is cruciaal. De klant besluit namelijk om over te gaan tot afname en dit dient gestroomd lijnt te verlopen. Het is in deze fase ontzettend belangrijk om de kracht van fysieke endigitale touch points te bundelen. Is er een maat niet beschikbaar in de winkel? Zorg dan dat de klant het artikelin de juiste maatgratis naar huis gestuurd krijgt.Is een dienst niet bevallen zoals verwacht? Plan een Teams meeting in of ga langsbij de klanten los het meteen op. Zet in deze fase een stap extra voor de klant en wijk (indien mogelijk) af van het reguliere protocol. Klant is immers koning en dat geldt ook anno 2022.

Loyalty fase

Dit is een fase waarvan veel organisaties vergeten datdeze überhaupt bestaat.De klant heeft een dienst of product afgenomen, en hoort vervolgens niks meer. Dat is echt een ‘no go’. Neem regelmatig contact op om te vragen hoe het product bevalt en of de dienst naar wens is verlopen. Speel ook in op de loyaliteit van de klant door een spaarsysteem te implementeren en de klant te belonen metexclusieveaanbiedingen en cadeautjes. Om nog even terug te komen op de-mond-tot-mond reclame in de eerste fase,door de loyaliteit van de klant aan te wakkeren, speel je in op mond tot mond reclame. Een tevreden klant die zich gezien en begrepen voeltzal zijn of haar ervaring delen metde omgeving en zo kun je weer nieuwe klanten verwelkomen in je customer journey.

Het inzetten van online en offline marketing heeft natuurlijk alleen zin als je ook weet op wie je je moet richten. MAYFORCE helpt jou hier graag bij door middel van een doelgroep- en markt analyse.Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe wij jouw organisatie helpen groeien.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw