4 tips om jouw remote team te managen
4 tips om jouw remote team te managen
Sinds corona werken er meer mensen thuis. Wellicht niet volledig vanuit huis, maar wel een aantal dagen. Hoe houd jij als manager een oogje in het zeil als jouw medewerkers thuiswerken? Een goede planning en constante communicatie zijn key en geven richting voor jou en de medewerkers. Daarnaast behoud je het teamgevoel. Wij geven jou 3 tips weg om te managen!
1. Kijk naar persoonlijkheid
Sommige mensen vinden het fijn om regelmatig met hun manager in contact te zijn om zich zeker en tevreden te voelen. Dit zie je vaak in de beginfase als iemand start. Stel daarom al persoonlijke vragen voordat je iemand aanneemt die direct hybride of remote werkt. Een kandidaat moet om thuis te werken zelfstandig zijn, goed zijn in plannen en goed kunnen communiceren. Denk aan iemand die contact durft op te nemen, vragen durft te stellen, gemotiveerd is etc. Iemand kan wel de kennis en kunde hebben om een functie te vervullen, maar als diegene continu afgeleid raakt kun je er simpelweg niet op vertrouwen dat er een hele dag gewerkt wordt.
2. Biedt een makkelijke manier van communiceren aan
Bij remote / hybride werken is communicatie van groot belang. Zorg ervoor dat iedereen van het team de juiste toegang en tools heeft, maar deze ook weet te gebruiken. Met bijvoorbeeld Skype, WhatsApp, Zoom of Teams blijft iedereen makkelijk in contact. Jij en het team kunnen zo snel en makkelijk informatie doorgeven of vragen beantwoorden.
Moedig je team aan om met elkaar te communiceren. Niet alleen met elkaar, maar ook met jou. Zo kunnen jullie allemaal ideeën en ervaringen delen en creëer je een gevoel dat ze deel uitmaken van een groter geheel.
3. Praat niet alleen over werk
Deze lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch komt het nog voor dat dit niet gebeurd. Probeer tijdens het werk elkaar te leren kennen. Vraag naar iemand zijn interesses buiten werk om, wat doet diegene voor sport of wat hebben zij het weekend gedaan? Bij het tonen van interesse voelen je medewerkers zich toch sneller betrokken bij jou en het bedrijf als dat er alleen maar over werk wordt gepraat.
Voor remote werk is deze tip heel belangrijk. Door je team op persoonlijk niveau te leren kennen zal je al snel een relatie ontwikkelen die bijdraagt aan een hogere werknemerstevredenheid. Medewerkers zullen hun problemen en obstakels ook eerder delen. Ook heeft het een positief effect op de samenwerking, simpelweg omdat diegene zich veilig voelt om zijn of haar problemen met jou te bespreken. Nog wat pluspunten voor je employer branding dus
4. Stel jezelf kwetsbaar op
Jezelf kwetsbaar opstellen bedoelen we niet dat je al jouw problemen ook met het team moet delen, maar soms helpt dit wel. Vaak zijn we geneigd om elkaar te helpen, zeker als er een goede connectie is. Door ook jouw obstakels met remote werken te verduidelijken kun je aan jouw medewerkers vragen of zij tips hebben voor jou of niet. Laat hen meedenken aan een goede strategie voor managen en remote werken. Dit is niet alleen voor jou fijn, maar zij geven ook aan wat zij fijn vinden. Het hybride, maar vooral ook remote werken, is nog redelijk nieuw dus vind samen met jouw team de beste strategie.
Ben jij manager en vind jij het lastig om een team te managen vanuit huis? Wil je meer inzicht krijgen in hun persoonlijkheden en wat dichter bij elkaar komen? Bekijk dan de DISC-training mogelijkheden. Hierbij krijg je inzicht in jezelf, het team en hoe je het beste met elkaar om kunt gaan.
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.