10 do's & don'ts bij animatie

10 do's & don'ts bij animatie

Een animatievideo kan een hele goede aanvulling zijn op de branding strategie van een organisatie. Het enige is dat het dan wel goed gedaan moet worden. Sla je de plank mis, dan kan het enorm omslaan en tegen je werken. Waar je precies op moet letten? Dat gaan wij je vertellen in de volgende 10 do's en don'ts bij animatie.

Do's

1. Vertel echt een verhaal

Volgens MAYFORCE waarschijnlijk wel één van de belangrijkste punten. Het moet namelijk niet alleen het overbrengen van informatie zijn, maar een goedlopend verhaal. Zo houd je de aandacht van de kijker zeker vast. Je kunt hierbij ook met een copywriter werken als dit gewenst is.

2. De audio is erg belangrijk

De stem onder de animatie geeft de smaak aan de video zelf. Het brengt de animatie tot leven en is dus erg belangrijk. Kies daarom een stem die bij jouw organisatie past. Dan komt hetgeen wat je over wilt brengen beter over en kunnen de kijkers het echt voelen.

3. Kies de juiste stijl die bij jou past

Animatie zorgt ervoor dat je als bedrijf zijnde je kan onderscheiden van anderen. Kies daarom voor een stijl die bij jou past. Het moet een goede aanvulling op de organisatie zijn. De animatie partij kan goed met jou meedenken.

4. Wees uniek en onthoud dat alles kan

Het is animatie en fantasie is oneindig. Denk out of the box en ga samen met de designer sparren over wat je in gedachten hebt. Zo kun je samen tot een heel mooi en vooral uniek product komen.

5. Marketingcampagne

Wil jij er 100% voor zorgen dat de animatievideo wordt gezien? Denk dan na over een marketingcampagne om de video te promoten. Alleen op de website zetten zou zonde zijn. Denk bijvoorbeeld aan social media campagnes. Houd hier in gedachten op welk kanaal de doelgroep te vinden is.

Don'ts

6. Alles, maar dan ook écht alles, willen vertellen

Niet doen. Je kunt nou eenmaal niet alles vertellen. Je hebt gemiddeld 1 tot 1,5 minuut de tijd om een verhaal te vertellen. Wanneer je teveel informatie erin wilt hebben verdwijnt de essentie van de boodschap en het effect van de animatie.

7. Niet praten over je budget

Talk about it! Het budget is zeer bepalend voor de animatie, denk bijvoorbeeld alleen al aan de lengte. Zorg dat de animatie partij hiervan op de hoogte is zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan. Vergeet daarbij niet dat het maken van een animatie erg veel tijd en moeite kost.

8. Afbeeldingen van slechte kwaliteit

Een gepixeld logo bijvoorbeeld. Dat kan echt niet. Wanneer de animator vraagt afbeeldingen aan te leveren, zorg er dan voor dat deze van goede kwaliteit zijn. Anders kunnen zij er niks mee en gaat er meer tijd overheen voordat de video af is.

9. Zelf de volledige leiding nemen over het script

In vele gevallen ben jij zelf niet de expert op het gebied van animatie. Dat is ook de reden dat je het uitbesteed. Geef de animatie partij dan ook de ruimte om kennis en kunde te delen. Samen brainstormen en sparren over ideeën zijn erg waardevol. Zo kom je samen tot een mooi product.

10. Teveel humor

Humor is een essentiële factor in animatie, maar het moet geen comedy film worden. Hetgeen wat je wilt vertellen moet ook goed te volgen zijn. Daarnaast wil je natuurlijk dat de doelgroep jouw bedrijf nog serieus neemt. Humor is goed, maar niet teveel. Houd het degelijk.

MAYFORCE biedt animatievideo’s aan. De inhouse Motion Graphic Designer werkt in het gehele proces nauw samen met de Social Media & Branding Specialist. Samen zorgen zij ervoor dat niet alleen de animatie zelf uitstekend is, maar ook de distributie hiervan. Op alle vlakken denken zij met je mee. Dus ook met deze do's en don'ts bij animatie.

Benieuwd naar wat MAYFORCE te bieden heeft? Neem een kijkje op onze animatie pagina. Hier kun je onze showreel bekijken. Heb je een vraag, dan kun je uiteraard contact opnemen. Tot snel!

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Laat je naam en telefoonnummer achter dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Natuurlijk mag je ons ook bellen op 010 - 26 88 144.

Je bericht is succesvol verzonden!
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw