Bevorderen van de effectiviteit onder thuiswerkers

Bevorderen van effectiviteit onder thuiswerkers

Geplaatst op 26 januari 2021

Het zijn vreemde en onzekere tijden voor werknemers én voor werkgevers. Zal mijn onderneming in 2021 voldoende budget hebben om gestructureerd te kunnen blijven werken? Hoe zorg ik ervoor dat mijn huidige en toekomstige werknemers gemotiveerd blijven? Kan ik als werkgever de werknemers voldoende ondersteunen (op afstand)? Allemaal vragen die dit jaar op veel agenda’s zullen staan. Het is belangrijk om met elkaar in contact te blijven, en dat is lastig in een tijd waar afstand en afzondering een grote rol spelen.

Veel bedrijven maken afspraken om thuis aan het werk te kunnen, dit gaat gepaard met een stukje verantwoordelijkheid en vertrouwen. Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat de werknemers zich verbonden en gemotiveerd blijven voelen? Aangezien dit een cruciaal onderdeel is om het werk optimaal te kunnen blijven uitvoeren. 

Er zijn een aantal mogelijkheden om een sterke en effectieve samenwerking te behouden en creëren, namelijk;

1. Planning

Zorg ervoor dat managers de tijd krijgen om het komende kwartaal te plannen. Verder ook om te bespreken wat de eventuele leermomenten zijn geweest uit het voorgaande jaar. Er zijn verschillende (betaalde) tools, zoals Monday.com, waarbij er gemakkelijk een planning kan worden gemaakt. Deze is dan toegankelijk voor alle medewerkers. Maak gebruik van tools waar er duidelijk kan worden aangegeven welke medewerkers verantwoordelijk zijn, wanneer de deadline verloopt en wat de status is van elke individuele taak. Wanneer een betaalde tool geen optie is kan er altijd gebruik worden gemaakt van Excel of een agenda tool in bijvoorbeeld G-mail. Een planning of agenda tool is het meest effectief omdat er meldingen en herinneringen kunnen worden ingesteld zodat de medewerkers getriggerd blijven om bepaalde werkzaamheden te starten en/of af te ronden. Managers kunnen makkelijker grip houden op de voortgang en eventueel ondersteuning bieden waar nodig. 

Daarnaast komen in een bevlogen tijd onvoorziene taken regelmatig terug. Een afdeling die werkt met een heldere planning kan makkelijker en sneller deze taken (op afstand) oppakken. Daarnaast is het zo dat planning en structuur zorgen voor een stukje zekerheid en duidelijkheid, medewerkers zullen met meer zelfvertrouwen en motivatie taken kunnen uitvoeren. 

2. Wekelijkse (online) contactmomenten

Een onderneming in een onzekere tijd succesvol houden is een uitdaging. Wekelijkse contactmomenten tussen leidinggevende en medewerkers zorgen voor een stukje verbinding met het bedrijf en met elkaar. Wanneer elk team op de hoogte is van elkaars taken en wat er speelt binnen de organisatie, is er een heldere communicatie mogelijk. Werknemers zullen zich gehoord en gewaardeerd voelen, en daardoor een hogere productiviteit hebben.

Contactmomenten op maandag zijn het het meest zinvol. Hier ligt de kans om te bekijken wat er deze week op de planning staat en eventuele aanpassingen binnen de planning tijdig te kunnen voorzien. Voor werknemers die vastlopen of kleine mededelingen hebben, is het op deze manier mogelijk alles te verzamelen en op één moment onder aandacht te kunnen brengen. In deze tijd is het niet vanzelfsprekend dat we bij elkaar samen komen. Bijvoorbeeld om een verjaardag te vieren of prestaties te bespreken. Motiveer werknemers door contactmomenten te plannen om (kleine) prestaties kort te belichten of samen te vieren. 

Het kan wel eens zijn dat de huidige manier van werken toch niet zo goed bij jou past als persoon. MAYFORCE heeft verschillende vacatures binnen diverse branches beschikbaar. Daarnaast hebben wij ook coaches in huis die jou kunnen begeleiden op de gebieden waar je dat nodig hebt.

Bekijk de vacatures hier of neem gerust contact met ons op!

Hoi, ik ben Max!

Leuk dat je onze blog hebt gelezen!

Wil je meer weten over MAYFORCE?

 

Max